15 juni 2020
Overijsselse gemeenten werken samen aan één energieloket
Als partners van Nieuwe Energie Overijssel slaan 22 Overijsselse gemeenten de handen ineen bij het stimuleren van energiebesparing. De gemeenten zijn een aanbesteding gestart om een gezamenlijk energieloket te ontwikkelen. Deze krachten- én kennisbundeling maakt de informatieverstrekking aan woningeigenaren beter en effectiever.
Meer kwaliteit tegen minder kosten
De energietransitie wordt steeds meer merkbaar en voelbaar. Inwoners en bedrijven hebben in toenemende mate vragen als ‘hoe moet ik mijn huis isoleren?’, ‘is het nog slim om mijn CV ketel te vervangen?’ en ‘wanneer gaat mijn straat van het gas af?’. Ook hebben veel woningeigenaren vragen over de financiering van alle maatregelen die ze moeten nemen. Het energieloket biedt woningeigenaren straks antwoord op al die vragen over energiebesparing en verduurzaming van woningen. Monique Schuttenbeld, wethouder Energietransitie Zwolle, is blij met deze stap. “Geweldig, dat we als samenwerkende gemeenten op deze manier onze inwoners kunnen ondersteunen bij ieders individuele energietransitie.” Ook Tijs de Bree, gedeputeerde Energietransitie van Overijssel ondersteunt de gezamenlijke aanpak. “Het energieloket is een belangrijke schakel tussen gemeente en haar inwoners die hun woning willen verduurzamen. Met elkaar bereik je meer kwaliteit tegen minder kosten. Dat komt de energietransitie in Overijssel ten goede.”
Gebruiksvriendelijke website en persoonlijk advies
Met de gezamenlijke aanbesteding bundelen de Overijsselse gemeenten hun krachten én de kennis om inwoners snel en effectief van professioneel advies te voorzien op het moment dat het hen uitkomt. Hiervoor richten de gemeenten een gebruiksvriendelijke website in met praktische informatie. Dat kan gaan over bijvoorbeeld het isoleren van de woning, aanschaf van zonnepanelen en de subsidiemogelijkheden die hiervoor zijn, zowel landelijk als binnen de eigen gemeente. Diegenen die liever persoonlijk advies willen, kunnen bellen, mailen of chatten met een professioneel klantcontactcentrum, waar gecertificeerde medewerkers advies kunnen geven.
Ook voor specifieke energievragen
In eerste instantie is het energieloket ingericht voor vragen van particuliere woningbezitters, maar het is de bedoeling dat binnen korte tijd het loket ook de plek wordt voor informatie aan eigenaren van monumenten, VvE’s, bedrijven en diverse andere groepen. Ook worden er lokaal activiteiten georganiseerd waar inwoners aan deel kunnen nemen, via de site of in hun wijk. Op deze manier willen de Overijsselse gemeenten de komende jaren hun inwoners en bedrijven ondersteunen bij de route naar een energieneutraal Overijssel.