Home Actueel FUN voor de energietransitie!

17 mei 2021

FUN voor de energietransitie!

Vijf eerstejaars studenten van de studie Global Project and Change Management van Windesheim hebben, in opdracht van Nieuwe Energie Overijssel, een spel bedacht om middelbare scholieren structureel te betrekken bij de Energietransitie. Het spel FUN moet de scholieren helpen om bewust te worden voor welke uitdagingen de energietransitie staat en welke rol zij daarin kunnen pakken.

 

Hoewel de energietransitie een enorme impact heeft op de toekomst van (middelbare) scholieren, is er maar een beperkt aantal op de hoogte met dit onderwerp aangezien het meestal niet of nauwelijks besproken wordt op school. Bovendien lijkt het onderwerp voor sommige ook saai. De studenten besloten dat het thema “sexy” gemaakt moest worden en kozen ervoor om dit te doen door middel van leuke, interessante en interactieve spellen.

Aantrekkelijk

De studenten noemden hun team ‘Connection For Change’ en het project ‘Game Transition’, Engelstalige namen vanwege de internationale samenstelling van de groep. Samen gingen ze op onderzoek uit en ontdekten dat innovatieve lesmethoden en het gebruik van humor tijdens de lessen belangrijke succesfactoren zijn om een thema als duurzaamheid ook aantrekkelijk te maken. Connection For Change kwam zo op het idee om spellen te maken over de belangrijkste onderwerpen op het gebied van de energietransitie. Het resultaat zijn interactieve spellen die de naam ‘FUN’ meekregen en door hun insteek studenten daadwerkelijk bewust te maken van de uitdagingen die er zijn. Het innovatieve lesmateriaal, dat de doelgroep aanspreekt, zal in Overijssel voor alle middelbare scholen beschikbaar komen.

Varianten

De spellen zijn inmiddels in twee verschillende klassen met leerlingen van 15-18 jaar digitaal getest. De feedback zal worden gebruikt om het spel te verbeteren en uiteindelijk naast digitale ook een geprinte versie op te leveren. Er zal worden gekeken naar de mogelijkheid om de spellen na oplevering van het project te verspreiden onder middelbare scholen in Overijssel.

 

Vanwege de coronamaatregelen hadden de studenten moeite om een testlocatie te regelen. De voormalig middelbare school van het Duitse teamlid Nele was enthousiast over het spel. Bij KGS Sehnde kreeg de groep dan ook de ruimte om het spel twee keer online te testen. Elke test omvatte de introductie, waarin de teamleden zichzelf voorstelden samen met het doel van dit project. Daarna werden de spellen gespeeld en de feedback van scholieren verzameld. Tijdens de beide proeven verlieten de docenten de online bijeenkomst de introductie van het projectteam.

 

Uit de proef kwam duidelijk naar voren da teen aantal scholieren de spellen liever offline hadden gespeeld. Daarom heft de groep de wens om dit spel nog een keer te testen tijdens een fysieke les zodat men een beter inzicht krijgt op de wijze waarop het spel uitgevoerd kan worden na coronatijden. “We hebben allemaal erg genoten van het spelen van de spellen met de studenten, vooral tijdens de tweede proef, omdat we de gezichten van de studenten in de brainstormruimte konden zien. We vonden het geweldig om de scholieren te zien lachen om de verschillende kaarten en daarnaast ook om serieuze discussies te hebben over onderwerpen die verband houden met de energietransitie,”zegt Lynn, van Connection For Change. “Bovendien was het erg interessant, motiverend en nuttig om hun feedback op onze game te ontvangen!”