4 december 2020
Met een gezonde business bijdragen aan een gezonde wereld
Als ondernemer ben je altijd bezig met de toekomst. Hoe zorg je ervoor dat je bedrijf ook over vijf of tien jaar nog succesvol is? Dat toekomstgericht ondernemen en energie bij elkaar horen, daar is John Bakker van overtuigd. Hij is een echte aanjager in de energietransitie van Overijssel. Want dat is volgens John wat bedrijven nodig hebben. Iemand die ze een duwtje in de goede richting geeft. ‘De energietransitie biedt kansen voor het mkb,’ vertelt John Bakker. ‘Maar bedrijven hebben vaak niet de tijd en aandacht om er werk van te maken. Ik motiveer ze om er toch mee aan de slag te gaan en een consortia te vormen met andere bedrijven. Door krachten te bundelen ontstaan nieuwe mogelijkheden. Mogelijkheden die zowel bijdragen aan een gezonde business als aan een gezonde wereld.’
‘De energietransitie biedt kansen’
John is ondernemer en projectleider. Bedrijven en gemeenten kunnen bij hem terecht als het gaat over innovatie, energie en circulariteit. Hij is een echte verbinder en heeft veel waardering voor mkb- en familiebedrijven. ‘Ze spelen een belangrijke rol in een gemeenschap. Ze bieden werkgelegenheid en sponsoren de lokale sportverenigingen. Omdat ze geen aandeelhouders hebben, zijn ze niet bezig met hoeveel de aandelen volgende week waard zijn. Ze hebben een lange termijn benadering en daar passen energie en circulariteit goed bij. Maar er komt veel op ondernemers af en ze hebben vaak niet de mogelijkheden om zelf goed aan de slag te gaan met bijvoorbeeld energie besparen en opwekken. Of de kansen die de energietransitie biedt. Met name voor aanbieders, zoals installateurs en aannemers. Bedrijven staan open voor verduurzaming, maar er zijn altijd andere prioriteiten. Of er is geen urgentie om nieuw aanbod te ontwikkelen, omdat de zaken nu ook goed gaan. Ik vertel ze graag over de mogelijkheden en help deze concreet te maken.’
‘One stop shopping voor energie’
Meestal gaat John zelf op zoek naar ondernemers die gevoelig zijn voor nieuwe kansen. Of, zoals hij ze zelf omschrijft: ondernemers met een latente behoefte om met energie aan de slag te gaan. En soms wordt hij benaderd, zoals door de Duurzaamheids Combinatie Zwolle (DCZ). Een samenwerking van onder andere een energieadviseur, isolatiebedrijf, aannemer, installateur en schilderbedrijf. ‘Deze club was al gevormd, maar ze hadden hulp nodig. Om woningeigenaren zo ver te krijgen dat ze hun woning wilden verduurzamen, moest er een scherpe en verleidelijke propositie komen en een plan van aanpak. Ik heb ze hierbij geholpen en contact gelegd met de provincie en gemeente, zodat we een plan voor drie jaar konden opstellen met een co-financiering. We realiseerden een soort one stop shopping op het gebied van energie voor woningeigenaren. Uiteindelijk hebben we in die periode meer dan 60 informatiebijeenkomsten georganiseerd, 1.200 geïnteresseerde woningeigenaren gesproken en ruim 800 woningen verduurzaamd. De doelen die we vooraf stelden, hebben we ruim overschreden.’
‘Mijn generatie redt het wel op deze aardbol’
Niet alleen in zijn werk, maar ook privé draagt John een steentje bij aan de energietransitie. ‘Als voorzitter van energiecoöperatie Energiek Zwartewaterland zet ik mij vrijwillig in om lokale inwoners mee te laten profiteren van de energie die we lokaal opwekken. In mijn eigen huis heb ik ook de nodige maatregelen getroffen. Mijn jaren ’80 woning heeft een flinke upgrade gehad qua isolatie en HR++ glas. En de elektriciteit waarop mijn auto rijdt, wek ik zelf op met zonnepanelen. Kijk, mijn generatie gaat het nog wel redden op deze aardbol. Maar ik wil dat mijn kinderen en kleinkinderen, ik ben onlangs opa geworden, ook kunnen genieten van een schone aardbol. Ik voel me daar verantwoordelijk voor.’
‘Meer dan kosten besparen’
Voor ondernemers die nog aarzelen om met energie aan de slag te gaan, heeft John de volgende boodschap: ‘Ik heb er alle begrip voor dat het runnen van je business al je aandacht vraagt. Maar weet dat energiebesparing ook op korte termijn voordelen biedt. Alleen al door beter te isoleren en je processen beter in te regelen en af te stellen kun je efficiënter met je energie omgaan. Haal er een adviseur bij. En zie het rendement op korte termijn als een motivatie om te kijken naar maatregelen voor de langere termijn. Energiebesparing heeft niet alleen een uitwerking op je kosten. Het heeft ook uitwerking op je werknemers en hoe men jouw bedrijf ziet. Wat kun jij doen om nog trotser te worden op je bedrijf? Heb je producten of diensten die bijdragen aan de energietransitie? Ontwikkel deze. Zoek naar samenwerking, je hoeft het niet alleen te doen. Gebruik je energie? Probeer te besparen. Als ondernemer ben je gericht op de toekomst en daar hoort energie zeker bij. Ga bewust aan de slag met de thema’s die niet alleen op korte termijn bijdragen aan je bedrijf, maar ook aan een betere wereld.’