28 juni 2023
Blog #51 Trainees op reis: laat het avontuur beginnen!
Door Joy de Vos – trainee Nieuwe Energie Overijssel
Onze energietrainees sloten hun traineeship af door buiten de grenzen van Overijssel te kijken naar interessante energieprojecten. De groep ging een week naar Kopenhagen, waar volop interessante initiatieven te vinden zijn. Dit is het eerste blog over hun avonturen, door Joy de Vos.
Zondagochtend 4 juni was het eindelijk zover: onze reis naar Kopenhagen begon! Met de trein naar Kopenhagen: hoe gaat dat? En is dit inderdaad een duurzame manier van reizen?
Maandenlang hadden mijn mede-trainees Tessa, Iris, Heleen, Stan en Lucca achter de schermen alle praktische zaken voor deze reis voorbereid. Zo was ervoor gekozen om met de trein die kant op te gaan. Met een volle backpack op m’n rug en een mooi ‘Kopenhagen-programmaboekje’ in de hand stapte ik die zondagochtend om 11.21 uur in de trein vanuit Zwolle naar Almelo. Met een deel van de groep stapte ik daar vervolgens op de trein richting Hamburg. De anderen haakten aan in Hengelo. We waren voorbereid op een lange treinreis: koptelefoons, boeken, spelletjes, series gedownload, laptop mee en snacks en water op tafel. Op naar Kopenhagen!
Een duurzame manier van reizen
Afhankelijk van je overstaptijd, duurt een treinreis van Almelo naar Kopenhagen zo’n 8 à 9 uur. Met de auto duurt het net zo lang. Met het vliegtuig ben je er vanaf Schiphol binnen 2 uur. Een stuk sneller, maar met de trein reizen is wel echt de meest duurzame manier van reizen.
Als je met de trein richting Kopenhagen gaat, stoot je vier tot vijf keer minder CO2 uit dan wanneer je met het vliegtuig zou gaan! Daarnaast rijden de meeste Europese treinen op elektriciteit die is opgewekt door windenergie of kernenergie.
‘Het compenseren van de uitgestoten CO2 van je vliegreis heeft helaas geen zin. De trein is echt de meest duurzame optie!’
– Joy de Vos
Waarom vliegen zo belastend is
Volgens Paul Peeters, lector Duurzaam Toerisme aan de Universiteit van Breda, is vliegen zo belastend voor het milieu o.a. door het gebruik van kerosine. “Bij het verbranden van de kerosine stoten vliegtuigen heel veel CO2 uit. Daar komt ook nog bij dat er veel andere schadelijke stoffen vrijkomen zoals stikstofoxiden, roet en andere broeikasgassen. Die worden allemaal op grote hoogte uitgestoten, waardoor de impact nog groter is.”
Ook schijnt het compenseren van de CO2 van je vliegreis niet echt zin te hebben. Het geld dat je doneert bij het kopen van je vliegticket zou onder andere worden gebruikt voor het planten van nieuwe bomen. Paul Peeters ziet dit niet als een oplossing: “Bij het klimaatakkoord in Parijs is afgesproken dat de totale CO2-uitstoot naar beneden moet. Met compenseren zorg je er enkel voor dat de uitstoot stabiel blijft. Slechts 2% van de compensatieprojecten doet ook iets aan de reductie van CO2. Er is niks mis mee om een goed doel te steunen, maar koppel het los van het idee dat je daarmee iets voor het klimaat doet en de schade van jouw reis daarmee hebt weggenomen, want dat is gewoon niet zo.”
Eén tip: mocht je nou écht met het vliegtuig moeten reizen, kies dan voor een directe vlucht. Bij het opstijgen en landen verbrandt het toestel namelijk de meeste brandstof!
Meer weten over Joy de Vos en de andere trainees? Ontdek hier wie ze zijn.